En evig kamp...

Det känns som om jag har kämpat med vikten de senaste 10 åren... Kanske inte riktigt så länge, men åtminstone sedan jag var gravid första gången.
Jag har pendlat väldigt i vikt, men innan jag blev gravid med Novalie hade jag lyckats gå ner så jag vägde 6 kilo mindre än vad jag vägde när jag blev gravid första gången.
Nu ett år efter min senaste graviditet kämpar jag fortfarande. Jag har ca 7 kilo kvar till där jag var. Här har jag stått och stampat det senaste halvåret. Jag har verkligen kört fast!

Detta innebär ju att jag försökt med allt. Jag menar verkligen allt. Viktväktarna funker inte för mig, inte heller GI.
Jag har testat cambridge, det har funkat för mig. Men dels är det svårt att hålla vikten när man slutar och dels är det rena svältkuren, sen är jag rädd att det sabbar ämnesomsättningen.
Just nu testar jag en ny grej. Jag har laddat ner en fitnessapp på telefonen.
Genom den håller jag koll på hur många kalorier jag stoppar i mig varje dag. Utöver det tränar jag ca 3 gånger i veckan (det är max vad jag hinner med) och försöker hålla mig ifrån lightprodukter (vilket jag tror är rena fällan).

Så hittade jag en grej på Aftonbladets viktsida! (<-- Klicka på länken för att komma till artikeln)

Jag ska sammanfatta!
10 Saker som ökar förbränningen!

1.) Styrketräna! - Fler muskler förbränner fler kalorier, även när man sover!

2.) Konditionsträna! - Det ökar syresättningen i blodet, syre krävs för att bränna fett. Personer med bra syresättning i blodet har i regel högre förbränning.

3.) Intervallträna! - Intervallträna gärna 2 ggr i veckan. Studier visar att de som intervalltränar utöver konditionsträning förbränner dubbelt så mycket som de som "bara" kör kondition. Ruscha ca 30 sek av 5 minuters jogging.

4.) Minska lagom på kalorierna! - Dra inte ner drastiskt på kalorierna, då går kroppen in i svält och sparar på fettet istället. Ät inte under 1200 kcal/ dag!

5.) Frukost! - Kroppen förbränner inte lika mycket när man sover, förbränningen kockar igång igen när man äter.

6.) Portionera ut måltiderna! - Ät gärna 5-6 mindre måltider/dag (ca var 3-4 timme) om inte det är möjligt så ät 3 ggr+2 mellanmål.

7.) Sov! - Sömnbrist påverkar förbränningen och hungern! Sömnbrist utsöndrar cortisol som reglerar hungern, man kan känna sig hungrig fast man egentligen ätit tillräckligt...

8.) Drick vatten! - Minskar uppsvälldhet och man känner sig mättare!

9.) Hoppa över alkoholen! - Kroppen förbränner först alkohol, så kalorierna i maten riskerar att bilda fett istället. Sen kan alkoholen göra att man äter fler kalorier.

10.) Satsa på mjölk! - Kalcium tillsammans med andra ämnen i mjölkprodukter ökar på förbränningen.

Än så länge gör jag;
1, 2, 8 och 9
3 och 4 jobbar jag med
5. äter kanske ingen brak-frukost men slänger i mig lite knäckebröd på vägen till jobb.
6, 7 och 10 måste jag bli bättre på.

Ska bli spännande att se om det händer något nu!

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Vill bara ge dig ett litet råd. Tänk på att du kan inte bygga upp samtidigt som du ska gå ner i vikt. Måste börja med en sak i taget. För bygger du upp så går du inte ner för då ökar du muskelmassan. Kanske därför du står stilla i vikten.Vågen säger inte ett ord om det till dig, därför ska man inte lita på den där jäkeln ;-). Den berättar bara för dig vad du väger inte vad din kropp består av.=)

Och en sak till du gör helt rätt i att skita i lightprodukter. Dem är bara till för att vårt samvete ska må bättre.Och det gör att vi äter mer av allt istället. Vi måste även lära oss att sänka vår krav på oss själva. För stressen är en stor bov i allt det här med övervikt.

Du har ett gott hjärta Jyoti och det är det som betyder mest! Men det är aldrig fel att rör på sig.

Äta bör man annars dör man. Äter gör man ändå dör man =)Detta blev en lång kommentar ;-)

Kram!!

2011-09-13 @ 23:33:01
URL: http://minskaparhorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
 House Of Linnea – Ett hus fullt av drömmar!