Framsteg varje dag!

Idag blev Novalie, som sagt, en månad! Jag skrev ju innan att jag fått ett riktigt leende idag. Vad jag glömde berätta var att hon höll upp huvudet riktigt stadigt i ett par minuter. Vi blev alla förvånade som såg det, fast jag vet ju att hon har varit väldigt stark ända från början.
Jag kom inte på tanken att ta ett foto på henne förrän ikväll. Och fast jag försökte så var hon alldeles för trött för att göra det igen, så vi får ta ett foto imorgon istället.

Men man ser framsteg varje dag, hon fixerar blicken och följer en med blicken också ser man hur hon lyssnar vid vissa ljud och när man pratar med henne. 
Nu börjar en spännande tid!

Tjingeling!   

1 månad gammal!

Idag blir lillstrumpan en hel månad gammal. Tiden går så otroligt fort just nu!
Idag fick jag det första leendet riktat mot mig, ett riktigt. Inta bara när hon drömmer eller när musklerna övar, utan ett riktigt. Mitt lilla hjärta är så söt och när hon ler så mjuknar man till en degig klump ;-)

Dessa bilderna tog jag häromdagen.



Här fångade jag nästan ett leende ;-)




Titta vilken skillnad en månad kan göra, hon har verkligen redan ändrats en del i ansiktet!



Grattis lilla gumman!!

Tjingeling!
  

FK sucks sideways...

Är så innerligt trött på försäkringskassan. Fick psykbryt innan ídag och gormade; Hade jag gjort så många fel på mitt jobb som de gör hade jag fanimej fått sparken!!! (Till Ola)
Sen lugnade jag ner mig efter en stund ;-)
Men jag har spenderat många dagar på att ringa dem för att antingen ställa frågor, rätta dem eller göra deras jobb. 
De har klyddat med utbetalningen av min sjukskrivning, min 20 dagar långa sjukskrivning (verkligen värt att bråka över för deras del...). De har inte betalt ut barnbidraget för Novalie, Ola har inte fått sina pengar för pappaledigheten och nu hade de fantamejbetalt ut för lite pengar för min mammaledighet. De betalde ut lägstanivå-dagpenning men drog sjukpenningnivådagar...

Tur man är vaken, man kan inte lita blint på att allt går rätt till.
Så färdiggnällt ;-)

Tjingeling!

Nytt i hallen

Vi har ändrat lite i hallen. Köpt en ny byrå och tagit bort hyllan på väggen och ersarr den med en tavellist som vi inte KAN läga en massa skit på...
Vi ska snart byta garderoben också, som står i hallen på andra sidan.



Ovanför kan man skymta den nya fläkten som vi fick sätta in. Vi var så illa tvungna att byta den för den förra bara sprutade in kalluft, den klarade nog inte vintern som var. Tyvärr, för den var bara 5 år, lite tidigt att byta den egentligen.
Men denna är där riktigt bra effekt i och den ska klara ner till 30 minusgrader...

Tjingeling!

Besök från stan!

Idag fick vi besök av mina barndomskamrater från stan. Det var första gången de träffade Novalie. De ar en tös som heter Vilma, hon är lika gammal som Diza och de leker jättefint tillsammans. Sen har de en busunge som heter Victor, han är ett riktigt litet charmtroll :-)
Den andra kamraten är gravid med sitt försa barn, det är dags i februari. Så skoj att vi kommer vara mammalediga samtidigt!
De hade med sig en jättefin blöjtårta som de hade gjort.
Den innehåller bland annat babyolja, nappar, bitring, strumpor, nagelsax, babypowder, mockasiner, en sked och massor av blöjor.
Så här ser den ut;




Riktigt fin, eller hur??

Tack för idag tjejer, det var jättetrevligt!!

Tjingeling!

Det rullar på...

Tiden rullar på i snabb takt. Imorgon blir Novalie 4 veckor, dessa 4 veckor som vi har fått ha henne hos oss har gått så otroligt fort!
Hon är väldigt mammig ;-) just nu, nästan bara mamma som duger. Men det är bara mysigt tycker jag!
Vi har haft lite jobbigt med magen, så vi ger miniormdroppar innan varje måltid. Det verkar hjälpa (peppar peppar...) Navelen trilade av natten till igår, dessvärre ser det ut som om där är lite lite var där den sista biten satt. Får tvätta det nu och hålla det rent tills på måndag då vi ska till BVC igen.

På måndag börjar Ola jobba igen, efter sex veckors ledighet. Och en anledning till att bloggen blir dåligt uppdaterad är för att vi håller på och fixar som tokar här hemma. Det är fasad, resning bland kläder, vi ska sätta in en kamin, letar hantverkare som ska fixa taket osv...
Vi har även en container på tomten som har använts som förvaring, den är tömd och vi försöker hitta någon som kan hämta den. Vi pratade med en som lovade dyrt och heligt att de skulle komma och hämta den, men nu har det gått fyra veckor (som vi lovade att vänta) men inget har hänt. Nu vill vi inte ha den här mer... Riktigt dålig stil.
Fasaden är det mest bråttom med, eftersom vi är beroende av vädret (inga minusgrader), och vi är så nära slutet nu att vi börjar skymta ljuset i tunneln. Ska visa med bilder vid tillfälle.

Idag har vi varit på 1 års kalas. Kusinens lilla tjej har fyllt ett helt i år nu i dagarna, så efter tösernas fotboll åkte vi direkt på kalas. Grattis lilla I.
Imorgon ska mina barndomskamrater komma och träffa Novalie. Ska bli jätteskoj, det var länge sen nu. En av dem är gravid och den andra kompisen har en tös som är lika gammal som Diza och de leer superfint tillsammans! Så nu är det sängen för det är upp tidigt imorgon och städa ;-)

Tjingeling!


M.I.A

Ojojoj då... Nästan en vecka sedan jag skrev här sist såg jag. Jag har verkligen varit borta ur gamet... 
Kom på att jag hade börjat skriva på förlossningsberättelse också, ska ta mig i kragen och avsluta den, svårt att inte göra den för lång *hehe*
Vi har haft fullt upp här hemma, dels med att komma in i vardagen, sen har de varit väldigt mycket att göra. Mormor har fyllt år, bråk med försäkringskassan, massa telefonsamtal som skulle ringas och sen har vi haft lite besök osv.

Idag var första gången jag fick gå upp riktigt tidigt. 6.15 ville lillan ha lite mat. Kl 7 hade hon ätit färdigt och fått ren blöja. Sen somnade hon inte igen, hon låg och tittade mest, men blev lite ledsen emellanåt. Sen halv åtta ringde väckarklockan, då var det dags att gå upp, för Diza skulle till dagis. Hon började igår och har nog verkligen saknat det. När vi kom och hämtade henne klockan ett så satt hon och hennes nästkusin och sydde :-)
Idag sa hon att hon ville vara där längre för hon hann knappt leka igår, så hon får vara där till klockan två idag! Så skönt att hon gärna vill dit!

Nä, nu ska jag hoppa i duschen innan lilla sessan vaknar!

Tjingeling!

PS! Ska försöka uppdatera lite bättre!

BVC Besök

I måndags var vi en snabb sväng på BVC. Vi träffade distriktssköterskan, som är jättebra, och vägde och mätte lilla hjärtat.
Hon har ökat i vikt bra och låg på 2910gr och hon hade vuxit en hel cm ;-)

Idag gjorde BVC tanten hembesök och lilla strumpan (som Diza säger, hon menar stumpan ;-)) hade ökat till 2960 gr. Så det är bra. BVC tanten var imponerad av en del saker, hon tycker att Novalie är SÅ fin ;-) och hon tyckte att vi verkade vara lugna och harmoniska föräldrar (det hörde vi när Diza var nyfödd också), sen tyckte hon att vi hade ett väldigt mysigt hem också. Alltid kul att höra!!

Diza har klagat över ont i tanden idag, så vi fick ringa tandläkaren. Vi ska dit imorgon eftermiddag. Det är riktigt synd om henne för hon har inte ätit något särskilt idag alls. Hon åt lite kräm innan och en chokladpudding. Annars har hon fått alvedon för att slippa den värsta smärtan. Lilla stackaren! Hon har otur med sina tänder.

Mina föräldrar och syrran och Tino var här en sväng idag. Farsan hjälpte Ola med fasaden och mamma och syrran var här inne med mig och barnen.
Jag har sprungit och plocka undan en massa större delen av dagen (huset har ju mest stått när jag låg på sjukhuset, Ola var bara hemma och sov, duscade och åt. Resten av tiden var han inne hos mig.) eftersom BVC tanten skulle komma. Men nu känner jag hur ont jag fått i ärret (från kejsarsnittet), kanske tog i lite FÖR mycke idag...

Tjingeling!

Sju dagar!

Tiden går så snabbt. Just nu har vi försökt komma in i vardagen igen. Det blev lite skevt med en vecka på sjukhus. Nu ska vi få rutin på allt igen. Det var ju trots allt 4 år sedan vi hade en bebis sist ;-)
Därför har jag inte bloggat som jag ska den senaste tiden...
Idag är Novalie en hel vecka gammal!!!
Jag kommer ihåg när Diza blev en vecka gammal. Av någon anledning minns jag exakt vad vi gjorde den dagen och jag kommer ihåg att jag tänkte; Herregud vad tiden går fort, redan en vecka gammal!!! KOmmer det att gå så här fort hädanefter??
Faktum är ju att tiden går fort och man märker det särskilt på barnen hur fort tiden går! Märkligt att barnen blir större snabbt men vi föräldrar åldras inte alls... :-S

Här är vårt lilla hjärta (det ena iaf), 1 vecka gammal idag!!



Grattis gumman!!

Idag hade vi besök av kusin S och hennes familj. Vi fick jättesöta kläder och en skallra till Novalie. De är de första (förutom mina föräldrar, min syrra och kompis S) som kommit för att hälsa på... 
Imorgon visar jag vad vi fick!

Tjingeling!

Diza älskar sin lillasyster <3





Diza visar på alla sätt och vis att hon älskar sin lillasyster. Hon tar efter oss och kallar henne "hjärtat" eller "gumman" hela tiden. Hon håller henne långa stunder och sjunger för henne eller bara myser med henne.
Hon matar henne, hjälper till att byta blöja, pussar henne och bara gullar med henne (fast hon sover) som på bilden ovanför.
Hon har inte visat ett uns avundsjuka mot henne, men däremot kan hon bli lite avundsjuk när andra håller lillasyster. Hon vill gärna visa alla att det är hennes lillasyster ;-)

Tjingeling! 

Vår bebis!


Vår lilla Novalie! Hon är så lik Diza när hon var nyfödd, med sina mörka stora ögon och sitt mörka hår och nätta ansikte!
Hon är så snäll och alldeles underbar!
Nu har vi 2 prinsessor här hemma :-D

Tjingeling!


så var vi fyra...

Nu är vi hemma från sjukhuset. Äntligen!
Det har var en chockerande och turbulent upplevelse, som givetvis resulterade i något gott. En liten guldklimp. Vår andra dotter och Dizas lillasyster!!

Numera är vi fyra i familjen och vi håller på  att anpassar oss efter situationen allt eftersom. Vår lilla guldklimp är den snällaste bebis an kan önska sig och med tanke på hur jag mått så har det varit en väldig tur, annars hade jag nog inte klarat av att ta hand om henne, så sjuk har jag varit.

Jag ska skriva en förlossningsberättelse, men jag vill ta tid på mig för att det ska bli välskrivet, för om det finns någon som inte fått barn än som läser min blogg så vill jag ju inte skrämmas ;-)

Kan ju dock våga påstå att detta har varit en de längsta veckorna i mitt liv. Denna resan skulle egentligen börja idag ju, idag skulle vi egentligen på inskrivning och på måndag skulle vi på ett ev kejsarsnitt. Men så ville det sig inte.
Jag återkommer med berättelsen och bilder på vårt lilla tillskott!


RSS 2.0
 House Of Linnea – Ett hus fullt av drömmar!