Tomatplantorna

I våras lovade vi på dagis att vi kunde ta hem och sköta en av plantorna de har där. Vi fick ansvaret för tomatplantorna och jag har varit väldigt nervös att vi skulle döda dem eftersom ingen i vår familj har särskilt gröna fingrar om man säger så.
Men de har överlevt (hitintills peppar peppar...) och titta;


Tror minsann att de har vuxit en hel del!
Diza och jag fick sätta längre blomsterpinnar, som stöd, idag när vi vattnade dem!

Och titta här då;


Det har börjat komma tomater!!
När vi tog hem blomsterlådan var det bara blommor i dem!

Känner mig ganska stolt faktiskt! :-)

Tjingeling!

Tröttheten regerar

Just nu är jag så trött att när jag kommer hem från jobb så orkar jag inget mer. Jag äter sen lägger jag mig på soffan och vilar. Har egentligen supermycket att ta tag i, men orken finns bara inte.
Är nog en blandning av lågt järnvärde och slutet på graviditeten skulle jag tro...
Det är tur att vi har mormor och moster som kan hjälpa oss med Dizen, annars hade den lilla stackaren haft riktigt tråkigt.
Men idag har de varit i Köpenhamn och shoppat loss och igår var de i Skånes Djurpark! Så Diza är sysselsatt ;-)
Vi får ockå hitta på lite saker med henne sen när vi är lediga. Det har vi bestämt, vi ska inte bara hålla på med huset, måste hitta på lite för hennes skull med.

Idag har vi käka pannkakor till middag (Dizas önskemål), varit och hälsat på Ola på jobb och lekt frisör. Det är så mysigt när hon pillar mig i håret :-D

Nu är det sängdags! Hörde inte klockan imorse, så det är sängen goddbyesen i tid idag som gäller.

Tjingeling!

Graviditetsvecka 34

Mindre än 50 dagar kvar nu!! *Tjoohoo*





Tjingeling!

En sväng till IKEA

Igår när Ola gett upp väggbyggandet för dagen, så frågade jag om vi inte kunde sticka en sväng till IKEA.
Vi kom hem med en hel del grejer, men som vanligt så fick vi inte med oss allt vi skulle...
Vi skulle ha tavellister, blev det inga.
Vi skulle ha ramar, men just den storleken var slut.
Vi skulle ha rullgardiner och gardinstänger, men det glömde vi.
Ja, listan kan göras ganska lång...

Vi kom dock hem med;


Nya lampor till alla fönsterna...


Och prydnadskuddar till soffan...

Sen blev det lite saker till köket, som brödlåda, pajformer osv.

Idag var jag och mamma på Skåneplantor och köpte lite växter. Så nu är det lite ändrat och ombonat här hemma ;-) Fast jag kan känna att jag hade velat ha lite mer växter, men nu har vi handlat färdigt för ett tag...

Tjingeling!

Butiksinvigning!

Idag var jag och mamma på en butiksinvigning här i vår lilla by. Taras Hörna heter butiken. Det är presentartiklar och inredning till väldig humana priser.

Mormor köpte ett halsband och ett armband till Diza. Och en mugg där foten består av ett sugrör.
Jag köpte en jättesöt liten bricka med nyckelpigor på och denna;

 

Det lustiga är att jag och kusinen köpte exakt samma saker ;-)

Det fanns mer jag ville ha, men vi får börja med detta så länge!

Tjingeling!

Dagens renovering

Idag har det hänt lite i vårt lilla hus.
Häromdagen var jag och köpte en ny blandare till badkaret på toa. Problemet med vårt badkar är att rören kommer ur väggen och precis där blandaren sitter går badkaret ut i en kant vilket innebär att själva kranen måste vara lång. Så det finns inte så mycket att välja på då...

Men titta så ny och blank och fin den är ;)

 
Man ser inte riktigt hur lååång kranen är, men det är den. Vi kan dock svänga in den så den inte är rakt ut i badkaret hela tiden. Duschmunstycket finns det tre lägen på, stod och valde mellan den och en med fem lägen på. Men valde denna för att det är lättare för barnen att hålla den. Den med fem lägen på är tjockare i handtaget.

Sen har vi fortsatt med fasaden. Eller Ola har fortsatt med fasaden (jag kan inte hjälpa till så mycket i år) jag har städat inomhus istället (fast det knappt syns) 190 kvadrat tar lång tid att städa (särskilt när man tar sånt som inte tas så ofta lite grövre saker)...

Så här ser det ut när Ola började iaf. Imorgon kommer ett foto på när det är färdigmurat.
Tror ni att vi hinner putsa färdigt huset i år?

 

Tjingeling!

Mammas hjälpreda

Igår hjälpte Diza mig att städa.
Hon skulle damma med dammvippan, så hon frågade mig omhon fick stå på bordet så hon kunde nå lampan ;-)



Så snäll mot mamma nu när jag knappt kan röra mig ;-)

Tjingeling!

Diza, i fablernas värld...

Just nu är Diza inne i en speciell period. Hon drar fabler för alla ;-)

Ena dagen när vi satt i bilen, så berättade Diza för sina kusiner att hennes mamma hade sagt;
"Om jag inte sätter upp håret så kommer mamma att raka av det!"
Varpå alla skrattade. Men i själva verket har jag sagt att; om hon inte tar bort luggen från ögonen så får vi klippa kort lugg på henne...
Det låterju ganska fruktansvärt när hon berättar det på detta viset!

Idag berättade hon för mig och Ola att morfar hade kissat i poolen för att det skulle bli varmt. Vi (i misstanke om att det var en fabel) ringde till morfar för att fråga om skulle våga bada i poolen igen. Mormor och morfar skrattade ju såklart.
Men morfar hade skojat med Diza när hon frös när hon badade att om man kissade i vattnet så blev det varmare (när man frös så mycket)...

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon sa på vägen till stranden i bilen med syrran och co. men roligt var det ;-)
Men som sagt många fabler blir det ;-)
Men oftast förstår man att det är en fabel, det är ju kanske lite värre om hon drar en fabel för folk som inte känner henne och oss så bra...

Tjingeling!


Slanggurka från mormor o morfars växthus! ...

foto0239 (MMS)

Slanggurka från mormor o morfars växthus! Ganska coolt!


Barnmorskan idag

Idag var jag hos barnmorskan. Det gick ganska bra.
Nu är dock mitt blodvärde så lågt att jag MÅSTE ta järntbletterna nu (hon har tjatat på mig under större delen av graviditeten at ta dem). Hon frågade om jag inte haft huvudvärk, vilket jag inte haft, men att jag mått ganska dåligt och varit supertrött. Så då vet vi anledningen.
Sen var det en incident till. När vi skulle lyssna på hjärtljuden och mäta magen så, trots att jag la mig på sidan, så blev jag så illamående att jag höll på att svimma...
Jag blev kallsvettig, yr och hade ett ringande i öronen, så högt att jag knappt hörde vad barnmorskan sa.
Det tog ett tag innan jag återhämtade mig. 
Hon frågade om jag inte hunnit äta lunch, men det hade jag ju...

Så berättade hon att bebisen låg på snedden i magen, med huvudet under revbenen på höger sida och benen ner mot höften på vänster sida. Förra gången låg den med huvudet ner, hoppas den hinner vända sig rätt igen.
Det är inte så konstigt att jag mår mycket illa och har ont i revbenen. Man känner ju att där är något som tar emot om man säger så ;-)
 
Men bebisen mår ju bra iaf, det är ju faktiskt huvudsaken!! :-D

Tjingeing! 

RUL 2.0

Idag kom det äntligen! Trodde nästan att de hade glömt mig, men idag kom brevet i brevlådan. Tiden för mitt andra ultraljud (rutinultraljud då).
Eftersom det är dagen innan min födelsedag så kan jag önska mig ett friskt barn som visar om det ska bli en pojke eller flicka ;-)
Mest så man kan börja shoppa lite *hihihi*

Imorgon ska jag till barnmorskan. Det är dock inte förrän 3 timmar efter att jag slutat jobba, känns onödigt att köra hem emellan, så "what's a girl to do"?
Får väl shoppa lite ;-)

Tjingeling! 

Eclipse

Nyligen hemkommen från den tidiga bian. Har äntligen sett Eclipse.
Som ett fan av böckerna måste jag säga (för första gången i mitt liv) att boken var bättre. Filmen var absolut bra och actionscenerna var bättre i denna än i de två föregångarna. Men är lite besviken på att de tagit bort så HIMLA mycket från boken denna gången.

Men som den Twilight älskare jag är så är den fortfarande bra ;-)     

Graviditetsvecka 33

Då gick vi in i ny vecka idag. Det börjar närma sig slutet ;-)





Har så mycket vatten i kroppen nu så det är riktigt jobbigt. Det är skönt att man är deltidssjukskriven nu måste jag säga. Har ont i fogarna när jag sitter, ligger eller står för länge... 
Men det känns skillnad på när jag varit ledig halva dagen eller om jag varit på jobb en hel dag.

Bara 55 dagar kvar nu ;-)    

Tjingeling!

Bild på oss

Idag har det inte blivit mycket gjort här hemma. Vi har varit hemma hos mormor och morfar nästan hela dagen. Tagit det lugnt och hjälpt till med barnen.
Det var väldigt trevligt på bröllopet, men ack så ont jag har i kroppen idag.
Vi var hemma vid tretiden inatt. Imorgon kan jag berätta mer om bröllopet, för nu ska jag hoppa i duschen, sen blir det sängen för mig så jag orkar gå till jobb imorgon ;-)



Tjingeling!

Bröllop idag

Snart bär det av til Varberg för bröllop.
Vi har packat bilen och ska köra och lämna Diza till mormor och morfar strax.
Vi kommer nog inte hem förrän sen ikväll/natt, så om jag inte mobilbloggar något under dagen,så berättar jag och visar bilder imorgon.

Tjingeling!


Dag och natt

Nu har äntligen smyckena från dag och natt kommit!! Jippiiii!
Ett armband och ett halsband till mig.
Ska visa 2 dåliga bilder på mina smycken (fick använda den kassa kameran), men ska ta bättre bilder senare och även en bild på Dizas halsband som hon blev jätteglad för ;-)


Halsbandet, på ringen står det "dag" där uppe och "natt" där nere.


Armbandet, på varje kula står det "dag" på ena sidan oc "natt" på andra.

Är supernöjde med mina smycken och det bästa med dem är att man kan köpa en kedja och sen köpa en hel del olika hängen och bara byta ut dem. Så man kan få "många olika smycken i ett".
Jag ska köpa en kedja med dem mandelformade kedjorna (i arbandet) som halsband också.

Tjingeling!   

Vi har picknick på stranden. Barnen badar....

foto0238 (MMS)

Vi har picknick på stranden. Barnen badar. Riktigt härligt!


Seans ikväll

Ikväll ska vi på seans. Jag har aldrig varit men det ska bli väldigt spännande!!

Någon som varit?

Berättar, när jag kommer hem, hur det gick.

Tjingeling!

Onödiga kommentarer

Under graviditeten får man höra ganska många korkade kommentarer om hur man ser ut.
Många menar inget illa och oftast kan man urskilja dem som skojar från dem som menar det, eller de som inte fattar bättre.
Jag menar, varför måste man uttrycka sig så här;

-GUUUD vad stor du blivit!!!

eller;

-Ska du ha tvillingar eller? Med följdfrågan; "E du säker??"

Vad ska man svara på det?
- Jo, nu när du säger det förresten, jag kanske ska ha tvillingar iaf. Jo minsann, du har nog rätt, så stor som jag e...

Det är verkligen de rätta kommentarerna/frågorna att ställa till en höggravid hormonfylld kvinna. Inte nog med att man har en massa andra krämpor, foglossning, det är varmt och man samlar på sig vatten utan man ska behöva stå ut med fullständigt imbecilla frågor/kommentarer på det. Som om man inte känner sig stor redan liksom...

Kan man inte bara säga (om man nu måste kommentera utseendet);

-Vad fin du e!
Eller något liknande? Om man inte kan vara snäll kan man lika gärna hålla truten anser jag.

Så nu har jag gnällt färdigt ;-)

Tjingeling!

Nya uttryck

Ola har myntat ett nytt ordspråk. Det gjorde han efter Dizas kommentar om att vår pool var liten (hon jämförde ju såklart vår pool med mormor och morfars och kanske även syrran och svågerns);

-Stor plånbok, stor pool. Liten plånbok liten pool...

Diza frågade oss vid matbordet ikväll när vi skulle på semester. Vi fick försöka förklarar för henne att vi inte skulle åka iväg på semester i flygplan i år, utan att vi skulle åka på små utflykter som t.ex Skånes Djurpark osv.
Så sa Diza;

- Men alltså en liten fråga bara. Var ligger Skånes djurpark? (Detta är ordagrant).

Det lät ganska vuxet så vi skrattade ju givetvis. Sen fick vi då förklara att det är så vi kan köra dit...  

Tjingeling!

Graviditetsvecka 32

Idag började jag jobba halvtid, det var skönt att komma hem tidigt måste jag säga för foglossningen har varit brutal de senaste dagarna...

Idag gick jag in i vecka 32, här kommer info om den nya veckan.

  


Källa: Familjeliv.se

Tjingeling!

Bitch Muchanon

Ja, var är han när man behöver honom??
När Ola och jag började dejta så var vi på stranden en gång med syrrans töser (för jag passade dem då). Då såg vi en tanta som viftade med armarna, osäkra på om hon bara hade trillat eller vad det handlade om, så sa jag till Ola lite osäkert;
- Asså, du får nog gå och hjälpa henne...
Ola, gav mig det ena barnet och skyndade sig bort mot tanteluntan. Sista biten skulle han kasta sig, för att få bättre fart (om ni förstår vad jag menar), varpå han skrapade hela magpartiet i botten.
Va fan, tänkte Ola, som ställde sig upp. Då visar det sig att vattnet var inte ens midjehögt.
Så han ställde sig upp, tog tantan om armarna och reste henne upp och ledde henne in på stranden igen, där hennes väninna väntade. Ola sa att de suttit oc druckit där på stranden...
Det är en liten komisk historia som etsat sig fast i minnet och sedan dess har Ola kallats Bitch Muchanon (från Baywatch) ;-)

Anledningen till att jag behövde honom idag var för att vi varit hos mina föräldrar och badat hela dagen (jag, syrran och ungarna). Diza är väldigt pålitlig vid poolen, hon har stor respekt för vatten. Men givetvis håller jag koll på henne hela tiden när hon är vid poolen. Men idag lekte hon och Tindra vid poolen, de kastade badbollen till varandra. Jag hade bara gått in för att hämta min dricka och telefonen. Jag var på väg ut igen med min flaska och telefonen i örat när jag hör Tindra skrika efter mig, hysteriskt.
Jag slängde allt jag hade i händerna och sprang allt jag kunde ut till poolen. Där ser jag min lilla tjej kämpa för livet. Munnen under vattenytan och näsan i vattenhöjd, skräcken i hennes ögon kommer att sitta fast i mitt minne för resten av livet... 
Hon sparkade vatten med alla krafter hon hade. Det var den värsta synen i mitt liv.
Hon var ganska nära kanten så jag kunde bara dra upp henne. Jag kände mig fruktansvärd, lättad och livrädd på en och samma gång.

Det måste ha blivit någon miss i kommunikationen mellan oss vuxna eftersom bara Diza och Tindra var där. Det är ju givetvis sånt som kan hända, men fy fan rent ut sagt.
Diza måste ha glömt av sig mitt i leken, när hon skulle ta bollen. Vet inte om hon glömt sig och hoppat i poolen efter bollen (hon har alltid armpuffar på sig) eller om hon sträckt sig efter den...
Sedan dess har jag knappt kunnat gå pga foglossningen, givetvis inget man tänker på i den situationen, men nu gör det vansinnigt ont och bara ytterligare en påminnelse om vad som hände idag.

Som tur var så hoppade hon i och badade med morfar sen igen.

Diza...

Hela denna veckan har Diza varit ledig från dagis. Hon har varit med syrran och hennes töser (och Tino såklart).
Idag var Ola och hämtade henne efter jobb och eftersom han ska vara borta hela helgen ville han att hon skulle följa med hem och umgås lite.
Han satill henne att hon skulle följa med hem ochtitta på överraskningen vi hade här hemma.
När de kom hem så sa Ola till henne att gå in på toa ochtitta för överraskningen var där inne.
Diza gick in, så sa hon: Är det överraskningen??
- Jaa, sa Ola
- Men hallååå, det är ju till bebisen inte till mig!!! (Diza uttalar inte å med skånsk dialekt utan mer "stockhomskt")

Förra veckan när Ola hade satt upp poolen och skulle överraska henne med den, så var hennes förstareaktion när hon såg den;
- Vilken liten pool pappa...!
(Vi har ju faktiskt en liten pool, syrrans är dubbelt så storsom vår och mormor och morfar och farmor och farfar har båda nergrävda pooler) ;)

Hon menar ju inget illa med sina kommentarer. Därför kan man bara skratta åt det ;-)

Nä, nu ska vi åka till den andra gräsänkan (syrran), och umgås lite.

Tjingeling!
  

Efterrätt! Ett av Olas mästerverk. Digesti...

foto0235 (MMS)

Efterrätt! Ett av Olas mästerverk. Digestive, grädde, hallon o glass. Det är gott men dåligt för figuren att bo med en bagare ;-)


Sjukahuset

Igår blev det inget uppterat eftersom först jobbade jag över sen åktee vi till sjukhuset med Diza.

Vi satt där i 3 timmar ungefär och fick åka hem med medicin. Vi fick inte svar på proverna, får vi i slutet på veckan. Så då får vi se om vidare utredning behövs eller om denna medicinen har hjälpt.

Så därför känner jag mig som en zombie idag. Tur jag ska sluta tidigt ;-)
Ska själv också till doktorn idag...

Tjingeling!

Orken är borta

Just nu är jag ganska trött. Det är mycket på jobb, höggravid och håller nog på att bli sjuk.
Sedan i fredags har jag haft ett pipande/surrande i mitt högra öra. Det gör att jag inte hör något på det och höga ljud skorrar gör att det skorrar. Börjar faktiskt göra ganska ont i det...

I fredags var det dirket från jobb och vidare på kalas. Kusinen små tjejer fyllde år, så det var barnkalas för hela slanten. Körde hem i tid eftersom varken jag eller mamma (som åkte med oss) mådde särskilt bra.

I lördags gjorde jag inte många knop heller. Vi var en sväng hos mina föräldrar, Ola var på Byggmax och köpte grejer till fasaden. Diza ville leka med en kompis, men alla vi ringde till skulle antingen ha gäster eller så var dem inte hemma. Tyckte så synd om henne, inte kul när de blir så ledsna och man kan inte göra något åt det...
Vi cyklade till syrran en stund så hon fick bada med Tindra och hennes kompis. Där konstaterad vi att det var kanske tur att hon inte lekte med en kompis för hon var ganska gnällig. Hon har ju varit förkyld i över en vecka nu.
På kvällen grillade vi hos mor och far.

Igår lekte Diza iaf med nästkusinen E. Först hemma hos henne och sen hemma hos oss. Här hemma badade de i poolen (som Ola köpte ny i fredags), gungade och lekte på Dizas rum.
Sen körde vi till mormor och morfar, där tog jag premiärdoppet i deras nyigen färdiggjorda pool. Jättefin blev den! Ska visa bilder på den sen. Alla barnbarnen plus nästkusin E badade också.
Jag tvättade undan all tvätt utom en maskin och tog disken. Ola påbörjade den sista sidan på fasaden. Så nu är det början på slutet (hoppas, för det är en jobbig del av fasaden).

Har en hel massa bilder att visa från helgen, men kameran strejkar, så jag ska jobba på det och lägga in bilder så snart som möjligt.   

Blev ett långt inlägg det här. Hoppas ni orkade läsa.

Tjingeling!

Graviditetsvecka 31

Idag gick vi in i 31:a graviditetsveckan.

Ska skriva mer om helgen senare idag. Det har varit så fullt upp att jag inte hunnit blogga alls på hela helgen.





Tjingeling!

Pool, ingen pool

Idag skulle vi sätta upp vår lilla pool. Tror det är den minsta som finns på marknaden, förutom plaskdamm ;-)
Vi ville inte köpa en större eftersom de bara går i sönder...
Ola och Dizen var och köpte en ny lite större pump och en markmatta för att skydda gräset lite idag och när jag kom hem från jobb var den nästan färdig.

När vi sen fyllt den och klorat den och allt var igång, vad upptäckte vi då?
Skiten läcker... Både luft och vatten...
Typiskt!
Så det är bara till att åka och köpa en ny imorgon. För vi måste ju kunna svalka oss ;-)

Var en sväng hos mor och far innan och hämtade Diza. De har kommit väldigt långt på deras pool. Pappa håller på att klä in den i nytt trädäck. Det hade de på den gamla också och ville egentligen inte ha det igen, men de kom fram till att det var det bästa alternativet. Väldigt snyggt blir det iaf. Ska ta en bild i helgen och visa :-)

De hade en pool innan (nergrävd), men efter mer än 10 år (kanske 15) så gick linern i sönder och sedan pumpen. Så skulle de fixa den men till sist blev det att byta ut nästan hela poolen.
En vacker dag ska vi också ha en nergrävd pool. Ni vet efter fasaden, nytt tak och kamin osv osv ;-)

Tjingeling!


Blodtrycksfall?

Idag har vi vitt på oss, som ni kan se i förra inlägget, för att vi kämpar FÖR barn EMOT våld med Rädda Barnen!
En av de viktigaste saker att kämpa för tycker jag!

Idag var jag ju på glukosbelastning, det gick bra förutom att jag har lågt blodvärde, behöver käka järntabletter. Men det visste vi ju redan. Annars såg allt bra ut, blodtryck och sånt...
Men sen när jag kom till jobb och satt inne hos chefen, så fick jag sånt blodtrycksfall (tror jag det heter) att jag nästan svimmade. Jag skakade och svettades. Jag gick ut i fikarummet och där kom en arbetskamrat och tryckte i mig en massa mat, fick melon och en knäckemacka och efter en stund kändes det bättre.
Skakningarna satt i ett tag, men svettningarna upphörde och efter lunch var det helt borta, men jag känner mig fortfaranade lite vimmelkantig och vansinnigt trött.
Det hade varit just snyggt om jag svimmade på jobb... Piiiinsamt...
Men som tur var så hade jag en snabbtänkt arbetskamrat ;-)

Tjingeling!

Idag har vi vitt på oss, jag och bebisen, ...

foto0231 (MMS)

Idag har vi vitt på oss, jag och bebisen, för det är den 1e juli. Här e vi på väg till barnmorskan för glukosbelastning. Tjingeling


RSS 2.0
 House Of Linnea – Ett hus fullt av drömmar!