Operation Smile

Har tittat färdigt på operation smile på tv4. Det är så fantastiskt det jobbet de gör!
Jag kan villigt erkänna att jag kunde inte hålla tillbaka tårarna när barnen blev avvisade och när man fick se barnen sövas. Jag är väldigt känslig, särskilt när det gäller barn.
Vissa hade ju spenderat sina absolut sista pengar på att ta sig dit. Avvisningen måste vara det absolut jobbigaste med det jobbet.
De visade även ett klipp om en av plastikkirurgerna från Sverige, då fick man se när de sövde en 6 månaders bebis som skulle opereras. Usch vad jag lipade...
Men det är ju en helt underbar organisation!

Efteråt blev jag nyfiken på vad man kan göra för att hjälpa även om man inte är medicinskt utbildad. Givetvis kan man sänka pengar!
För bara 2400 kronor räcker till en operation men man kan kanske inte riktigt undvara den summan tyvärr. För 200 kronor kan man få antibiotika till 10 barn eller till specialanpassade nappflaskor till 6 barn. Däremot kan man bli månadsgivare eller ge ett engångsbelopp på valfri summa. Man kan även skänka 50 kronor genom att smsa SMILE till 72980 och det gjorde jag!

Här kan man se hur mycket små summor räcker till:
Ditt bidrag gör skillnad!
  • 200 kronor räcker till antibiotika för tio barn som ska genomgå operation.
  • 200 kronor räcker till specialanpassade nappflaskor för sex spädbarn.
  • 200 kronor räcker till smärtstillande medicin för tolv barn.
  • 200 kronor räcker till sjukhuskläder och ID-brickor för fem barn.
  • 200 kronor räcker till medicinska produkter för egenvård och uppföljande kontroller på sjukhus för ett barn.
  • 350 kronor räcker till ”Smile bags” till 75 barn. De innehåller både roligheter och nyttigheter. Exempelvis leksaker, spegel, tandborste och tandkräm.
  • 700 kronor räcker till att utrusta en ”station”, där barnen genom lekterapi får möjlighet att förbereda sig inför operationen.
  • 2400 kronor räcker till ett barns operation.
  • 4250 kronor räcker till ett operationsbord, där fem barn per dag opereras.

Källa

Gör som jag, hjälp operation Smile att hjälpa små barn!

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Jag kunde inte se det fick byta kanal... Bara bölar.. Men vilket jobb de gör.. Det ville jag oxå göra förr, men hade aldrig klarat av det nu....

2011-01-13 @ 19:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
 House Of Linnea – Ett hus fullt av drömmar!