Dizas namnsdag!

Det hade jag helt missat!!! Tack moster D, hade du inte berättat det hade jag inte sett det alls idag. Passar på att säga; Grattis lilla gumman!
Det lustiga är att när jag (okej då, vi) valde hennes namn så visste jag inte ens att Disa hade en namnsdag. De andra två namnen hade jag listat ut att de fanns med. Men just namnet Disa hade försvunnit lite. Det var inte många som döptes till det (då i alla fall) och det är ett väldigt gammalt namn. Så det var en total överraskning när jag sentittade i almanackan och såg att hon hade namnsdag! Hittade detta på Svenskanamn.se:


Disa

Kvinnonamnet Disa är av fornnordiskt ursprung, som en kortform av Hjördis och andra namn med ändelsen -dis och en form av Desideria.Ändelsen -dis har samband med de fornnordiska gudaväsen som kallades diser.Namnet har efter en svacka på 1960- och 70-talet åter stigit i popularitet.31 december 2005 fanns det totalt 1 610 personer i Sverige med namnet,varav 1 066 med det som tilltalsnamn.År 2003 fick 60 flickor namnet, varav 40 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 3 februari.

Diza föddes i november 2005. I Lunds kommun finns det 28 st bärare av namnet. Det ligger fortfarande inte i topp 100, men Dizas andranamn ligger i namntoppen på 4:e plats.
Fast nu är det ju så att jag vill inte att henne namn ska vara populärt. I motsats till hur jag upplevde tonåren med ovanligt namn så gillar jag att hennes namn är ovanligt. Jag gör precis tvärtemot vad jag alltid lovat, d.v.s. ger mina barn ovanliga namn. *tihi*
 Fast de får inte RIKTIGT lika ovanliga namn som jag har!

Till min lilla gumma, eftersom jag missade det när du var vaken idag så får du det här. Sen firar vi ju det imorgon :-)


Kommentarer
Postat av: ninni

Hejsan!!

F*n!! Jag hade ändå strukit under namnet i almenackan för att jag inte skulle glömma!!

Jaja, grattis i efterskott gumman!!

2009-02-04 @ 08:14:28
Postat av: Anna HK

Grattis i efterskott! Kram!

2009-02-04 @ 19:06:52
URL: http://annahk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
 House Of Linnea – Ett hus fullt av drömmar!